هوش مصنوعی؛ راهبردی نوین و موفق برای کنترل کیفیت تولیدات صنعتی

کنترل کیفیت قطعه به صورت اتوماتیک
کنترل اتوماتیک کیفیت
1401-08-02
کاربردهای بینایی ماشین
1401-08-11

هوش مصنوعی؛ راهبردی نوین و موفق برای کنترل کیفیت تولیدات صنعتی

بازرسی کیفیت خودکار

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه کنترل کیفیت، چگونه بازدهی تولید را افزایش می‌دهد

نرخ گسترش بازار خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی افزایش روزافزونی را تجربه می‌کند و به گفته نشریاتی نظیر McKinsey ، یادگیری ماشین (ML) اسلوب برتر در این معادله خواهد بود. افزایش استفاده از راه‌کارهای هوشمند و خودکار، دلیل توسعه پیوسته این بازار بوده است.

در مقوله تولید، اتخاذ فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای صنعت نسل 4 یک ضرورت است. در حقیقت، 64% از تولیدکنندگان در عملیات روزانه خود به هوش مصنوعی اعتماد می‌کنند و در حال حاضر بیشترین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه کنترل کیفیت است. اما چرا استفاده از AI برای کنترل کیفیت در تولید بسیار محبوب است؟

 

نموداری از نقش هوش مصنوعی در صنعت امروزی

آمار نقش هوش مصنوعی در صنعت

 

دلیل ساده است. راه‌‌حل‌های هوش مصنوعی به افزایش بازده و در نتیجه سود شرکت‌های تولیدی کمک می‌کنند: طبق تحقیقات IBM، آنها توانسته اند تا 30% در تولید و کیفیت تولید پیشرفت داشته باشند. آیا این میزان چشمگیر نیست؟ ادامه دهید تا بدانید که چگونه شرکت شما می تواند از هوش مصنوعی برای کنترل کیفیت بهره مند شود.

 

هوش مصنوعی در کنترل کیفیت : کاهش تلفات تولید

ممکن است تعجب کنید: آیا راهی برای بهبود عملکرد تولید بدون صرفه جویی در هزینه ها وجود دارد؟ بله ، و آن کاهش تلفات تولید است.

تلفات، همان محصول معیوب است که باید بر روی آن دوباره‌کاری انجام شده یا از روند تولید کنار کذاشته شود؛ دقیقا عکس “بازده” که به تعداد محصولات بی نقص اشاره دارد. کاهش تلفات به معنای اطمینان از مطابقت بیشتر محصولات با استانداردهای کیفیت است. سوال اصلی اینجاست که: چگونه؟ به مراحل زیر نگاهی بیندازید:

  • کسب دید کاملی از خط تولید
  • تحلیل داده‌های کنترل کیفی
  • شناسایی علت اصلی نقص‌ها
  • بهینه‌سازی تولید و حذف تلفات

پیش از این، مهندسان تولید تمام این مراحل را به صورت دستی انجام می‌دادند. اما راه حل های پیشرفته AI برای تست کیفیت، این مراحل را بهتر انجام می‌دهد. پیوند داده‌های کنترل فرآیند با کنترل کیفیت و داده‌های عملکرد برای شناسایی تلفات تولید، بسیار کارآمدتر از کنترل کیفیت دستی است.

 

چگونه از یادگیری عمیق در تشخیص اتوماتیک عیوب استفاده می‌شود؟

بی‌شک کنترل کیفیت بسیار پیچیده است. در اینجا برخی از چالش های مرتبط با رویکرد دستی و سنتی برای کنترل کیفیت وجود دارد.

  • عدم تخصص. صحت عیب‌یابی بصورت دستی، بستگی به سطح تخصص مهندسان کنترل کیفیت دارد. متأسفانه، همه مهندسان تجربه مناسبی برای انجام این کار ندارند.
  • نقایص گوناگون. گاهی اوقات دو یا چند پارامتر بر تولید تأثیر می گذارد و شناسایی علت اصلی را دشوار می کند.
  • ساعت کاری محدود. یک مهندس از لحاظ فیزیکی توانایی صرف زمان زیاد برای بررسی همه خطاها و بازنگری همه آیتم‌ها را ندارد.
  • محیط کار پراکنده. ردیابی عیوب تولید در سایت‌های مختلف یک شرکت.

در مقابل، هوش مصنوعی می تواند نقایص مشترک را تجزیه و تحلیل کند، الگوهای خرابی متفاوت را طبقه بندی کرده و جنبه های آسیب پذیر تولید و عدم موفقیت را مشخص کند. به عبارت ساده ، با توجه به کنترل کیفیت ، هوش مصنوعی در تولید می تواند از انسان بهتر عمل کند.

با تشکر از یادگیری ماشین، یک راه حل با قدرت هوش مصنوعی می تواند برای طبقه بندی داده ها مطابق یک سیستم مبتنی بر قانون آموزش داده شود و سپس خرابی ها و نقص ها را در ابتدای امر شناسایی کند. اما چگونه الگوریتم های AI و ML در کنترل کیفیت به کار می‌آیند؟ دوربین ها و سنسورهای هوشمند تصاویر و داده های حیاتی را برای بازرسی با کیفیت جمع کرده و عملکرد صحیح خط تولید را بصورت کامل نظارت می‎‌کنند.

برای تولید با کیفیت، از هوش مصنوعی بهره ببرید

هوش مصنوعی (AI) بسرعت درحال تغییر جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم و کنترل کیفیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی با امکان پردازش و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها، به ابزاری بسیار با ارزش برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات در طیف گسترده ای از صنایع تبدیل شده است. از تشخیص نقص در فرآیندهای تولید گرفته تا شناسایی خطاهای احتمالی در خطوط تولید، هوش مصنوعی به بهبود فرآیندهای کنترل کیفیت و افزایش کارآیی کمک می‌کند. در این مقاله درخواهیم یافت که چگونه هوش مصنوعی در حال تبدیل آزمون‌های عملکرد سنتی، آزمایش کیفیت دستی و روش‌های مختلف دیگری است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی می توان محصولاتی با کیفیت روانه بازار نمود.

 

کنترل کیفی محصولات به کمک بینایی ماشین

نقش هوش مصنوعی در کنترل کیفیت چیست و چگونه کار می‌کند

سیستم‌های بازرسی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند بازرسی‌ها را بی‌درنگ و با دقت عالی بر جزئیات انجام داده، دخالت دست در کارها را به حداقل رسانده و خطاهای انسانی را بشدت کاهش دهند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و تکنیک‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی می‌تواند نقایص را تشخیص داده و راهکارهای ارزشمندی را فراهم آورد که به کسب و کارها در جهت افزایش سطح کیفیت محصول و در نتیجه رضایت مشتریان کمک کند.

 

تاثیر هوش مصنوعی در کیفیت محصولات

اصولا تولیدکنندگان این دغدغه را دارند که محصولاتی را روانه بازار کنند که از نظر کیفیت هیچ گونه مشکلی نداشته باشند و رضایت کامل مشتریان را جلب نمایند. از این رو کنترل کیفیت تولیدات صنعتی به کمک هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار می دهند. در واقع محصولی باید تولید شود که برای مشتریان قابل استفاده بوده و از کیفیت آن راضی باشند. تمام مراحل تولید محصولات باید تحت نظارت صورت بگیرد. تمام پارامترها باید مورد بررسی قرار بگیرند و سپس در مورد رد یا قبول آن تصمیم گیری صورت بگیرد. این کارها اگر قرار باشد که به صورت دستی و توسط کارکنان انجام شود، زمان بسیاری را نیاز دارد. هزینه این کار زیاد بوده و امکان وجود خطاهای انسانی  نیز می باشد. اگر محصولات پیچیده باشند این کار بسیار مشکل و تقریبا نشدنی است. برای این که این کارها با دقت زیاد و در کمترین زمان ممکن و بدون خطا و اشتباه انجام شود، باید از سیستم هوش مصنوعی استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: بینایی ماشین

کنترل کیفی و ابعادی محصولات

کنترل کیفیت تولیدات صنعتی به کمک هوش مصنوعی چه مزایایی دارد؟

زمانی که صحبت از بازرسی کیفیت محصولات می شود، منظور این است که تمام مراحل را باید مورد بررسی قرار داد. در واقع از ابتدایی ترین مرحله که تهیه مواد اولیه است، اجزا و قطعات مورد نیاز جهت تولید محصولات و تولید و دستیابی به محصول باید تحت پوشش بازرسی و کنترل قرار بگیرد. از این رو به کارگیری کنترل کیفیت تولیدات صنعتی به کمک هوش مصنوعی می تواند راهکاری بسیار مهم و اساسی در این مورد به حساب بیاید. در گام اول با بازرسی دقیق در مورد مواد خام می توان جلوی بسیاری از هزینه های اضافه را گرفت. تمام محصولات تولید شده باید فاکتورهای تعیین شده را داشته باشند. در غیر این صورت این کالا از رده خارج می شود. کنترل اتوماسیون باعث می شود که کیفیت کالاها و محصولات تولید شده بهبود پیدا کند و هزینه ها نیز کاهش یابند. با فناوری بینایی ماشین می توان از کالاها در تمام مراحل تصویربرداری کرد و سپس این تصویرها را مورد پردازش قرار داد. این کنترل صنعتی باعث می شود که تمام فاکتورهای تعیین کیفیت مورد توجه قرار بگیرد. این تکنیک بسیار سریع و اقتصادی می باشد و می توان به آن اعتماد نمود چرا که خطای انسانی در آن وجود ندارد. در ادامه تعدادی از مزایای این تکنیک را با هم مرور خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی صنعتی

تشخیص وجود و موقعیت قطعات و متعلقات خاص در مجموعه‌های مونتاژ شده

تشخیص وجود و موقعیت قطعات و متعلقات خاص در مجموعه‌های مونتاژ شده

دقت و سرعت در سیستم هوشمند

این تکنیک ها دقت زیادی دارند و در مقایسه با اپراتورهای انسانی درصد خطا ندارند. ماشین ها کنترل را با دقت زیادی انجام می دهند. همچنین تمام این مراحل با سرعت زیاد و در کمترین زمان ممکن انجام می پذیرد. سرعت در این تکنیک با سرعت نیروهای انسانی قابل مقایسه نیست. نکته مهم این است که این بازرسی ها می توانند به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه انجام شوند. هزینه استفاده از این سیستم نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  برنامه نویسی plc

بازرسی غیر تماسی با هوش مصنوعی

کنترل کیفیت تولیدات صنعتی به کمک هوش مصنوعی راهکاری است که کاملا غیر تماسی می باشد. به این معنا که در طول فرایند بازرسی نیاز نیست که شخص در محل حضور داشته باشد و از نزدیک مراحل کار را تحت کنترل قرار بدهد. در برخی از مکان های تولیدی حضور کارکنان خطرناک و ممنوع است. در این گونه موارد می‌توان از سیستم هوشمند و بینایی ماشین بهره برد. تصویربرداری و پردازش آن‌ ها نیاز به حضور در مکان ندارد. تمام این مراحل به صورت هوشمند انجام می شود و محصولات با سرعت و در زمان بسیار کم روانه بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اتوماسیون صنعتی

سخن پایانی

در این مقاله با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در کنترل کیفیت تولیدات صنعتی آشنا شدید. مشخص شد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند تشخیص تصویر، یادگیری ماشین و …، به کارخانه‌ها کمک کند تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، هزینه‌ها و زمان را کاهش دهند و رضایت مشتریان را بالا ببرند. همچنین با مزایا و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آگاه شدید و نمونه‌های موفق از این فناوری پیشرفته را مشاهده کردید.

اگر سوال یا نظری در مورد این موضوع دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. با تشکر از همراهی شما.